Bestuur Amsterdam


Kom bij Oma’s Soep!
Geweldig voor de oudjes, leerzaam voor jezelf

Oma’s Soep is een snelgroeiende sociale startup, waarbij ouderen en studenten dagelijks soepen maken van overgebleven groenten (afkomstig van Marqt). Zo gaan we eenzaamheid en voedselverspilling tegen. Door de corona crisis is dit tijdelijk helaas niet meer mogelijk, maar is onze hulp aan ouderen nog belangrijker. Daarom doen wij nu het volgende: wekelijks bezorgen wij pakketjes bij eenzame ouderen thuis, met daarin soepen, groenten en persoonlijke kaartjes van vrijwilligers om met eenzame ouderen contact te houden. Deze activiteiten om eenzaamheid tegen te gaan kunnen wij financieren door het verkopen van soepen in de Albert Heijn, Spar en Deen. Daarnaast verkoopt Oma’s Soep ook haar soepen voor de lunch aan bedrijven, horeca en hotels. De omzet van de verkopen wordt gebruikt om meer eenzame ouderen te helpen.

Oma’s Soep wordt voor een groot deel gerund door het Oma’s Soep studentenbestuur Amsterdam en ook in de steden Groningen, Utrecht en Rotterdam is Oma’s Soep met studentenbesturen (verbonden aan de corpora) actief. Als bestuurder van Oma’s Soep Amsterdam zal je dan ook nauw gaan samenwerken met de studentenbesturen uit de andere steden. Oma’s Soep is in samenwerking met het A.S.C./A.V.S.V. op zoek naar enthousiaste studenten, die deze sociale start up nog groter gaan maken. Wil jij je inzetten voor eenzame ouderen, gezellige kookdagen beleven en business ervaring op doen in sales, marketing of het werven van fondsen, ouderen en vrijwilligers? Meld je aan voor het uitdagende bestuur: Oma’s Soep!

Het komende jaar is het hoofddoel om Oma’s Soep landelijk nog bekender te maken. Dit gaan wij samen met het Oma’s Soep doen door o.a. Oma’s Soep in meer steden in Nederland op te richten (bijv. Haarlem, Tilburg en/of Leiden) en door steeds originelere marketing tactieken te bedenken. Daarnaast liggen wij nu al in 300 AH-winkels door heel Nederland, en gaan wij ervoor zorgen dat Oma’s Soep in nog meer AH-winkels en nog meer andere supermarkt winkels door heel Nederland wordt verkocht.

Tijdens het Oma’s Soep jaar wordt je wekelijks ondersteund door de eigenaren, onderhoud je contact met buurthuizen en bedrijven als Ahold, PWC, Deloitte, Anne & Max en verschillende fondsen (bijv. Stichting Doen, VSB-fonds etc). Daarnaast stuur je meer dan 50 vrijwilligers aan die verbonden zijn aan Oma’s Soep. En het leukste is natuurlijk dat je ontzettend veel gaat lachen met je bestuursgenoten in Amsterdam, besturen uit andere studentensteden, ouderen en studenten onderling tijdens het bezorgen/kookdagen.

Omdat Oma’s Soep een startup is, krijg je veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Je zal merken dat je een persoonlijke groei doormaakt op het gebied van creatief denken en handelen. Het kantoor en de keuken, zijn beide inspirerende omgevingen waar je ook in contact komt met andere startups.

Zie hieronder de verschillende functies waarop je kan solliciteren. De deadline voor het opsturen van jouw cv en motivatie is zondag 14 juni om 23.59. Voor meer informatie kan je kijken op www.omassoep.nl. Ook kan je een kijkje nemen op onze Instagram of Facebook.

Functies
Het bestuur vergadert één keer per twee weken, afhankelijk van de projecten en de drukte. In het eerste half jaar leiden jullie Oma’s Soep aan Huis: het wekelijks bezorgen van soepen en andere verrassingen bij zoveel mogelijk ouderen thuis in goede banen. Zodra de corona perikelen voorbij zijn in het tweede half jaar, gaan wij weer aan de slag met de kookdagen.

Voorzitter
De voorzitter heeft intensief contact met de eigenaren Max en Martijn en is de schakel tussen hen en het bestuur. De voorzitter is verantwoordelijk voor het leiden van vergaderingen, plannen en organiseren van maandelijkse activiteiten, de betrokkenheid van bestuursleden bij Oma’s Soep en houdt het overzicht over alle taken. Dit doet de voorzitter niet alleen voor het bestuur in Amsterdam, maar zal ook contact houden met de besturen van Oma’s Soep in Groningen, Utrecht en Rotterdam. Daarnaast is de voorzitter het aanspreekpunt voor alle buurthuizen.

Marketing & social media
De marketeer is verantwoordelijk voor de marketing en dus de communicatie en uitstraling van Oma’s Soep. De marketeer heeft alle vrijheid om met zijn/haar creativiteit en op een originele manier Oma’s Soep zo bekend mogelijk te maken. Dit uit zich in het bedenken (en eventueel maken) van leuke en originele content, het actief bijhouden van het Instagram account van Oma’s Soep, het bijhouden van de website en het bedenken van promotiemateriaal. Er is contact met andere startups voor tips hoe met een klein budget de marketing tot een succes te maken. De ab actis is in staat om contact te leggen met consumenten en bedrijven om het concept over te brengen op de mensen.

Acquisitie
Om zelfvoorzienend te worden, moeten de opbrengsten van Oma’s Soep steeds meer gaan toenemen. De acquisiteur draagt de verantwoordelijkheid om zo veel mogelijk opbrengsten via verschillende kanalen binnen te halen. Denk aan het benaderen van nieuwe potentiele klanten zoals bijv. bedrijven en horeca om de Oma’s Soepen aan te verkopen. Daarnaast zal de acquisiteur zich bezighouden met het werven van sponsors, subsidies van fondsen/particulieren en het bedenken van inzamelacties. De acquisiteur heeft alle ruimte om hier zo creatief mogelijk in te zijn. De acquisiteur zal veel contact hebben met grote partijen, zoals multinationals, fondsen, donateurs etc., en hen op een zo goed mogelijke manier het sociale verhaal van Oma’s Soep overbrengen. Voor zowel de sales als de sponsorwervingen wordt je nauw begeleid door Max en Martijn.

Vrijwilligersbeleid en werving (intern):

Oma’s Soep Intern is verantwoordelijk voor de werving en het behouden van de vrijwilligers voor het bezorgen van de soepen bij ouderen en daarna voor de kookdagen. Deze activiteiten om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan is het meeste waardevolle wat Oma’s Soep doet, waardoor deze functie erg nauw verbonden is met de sociale impact van Oma’s Soep. Daarnaast is het belangrijk dat je goed bent in netwerken en mensen te enthousiasmeren om zich aan te melden om te komen helpen. Ook heb je als intern veel contact met verschillende vrijwilligersorganisaties, zoals VCA, NLCares en Deedmob. Deze instanties werken volgens verschillende principes en het is daarom belangrijk dat je secuur te werk gaat. Oma’s Soep kan niet bestaan zonder de vrijwilligers, dus dit is een zeer belangrijk onderdeel om Oma’s Soep draaiende te houden.

Ouderenwerving (extern):
De Oma’s Soep extern heeft als missie om Oma’s Soep steeds dichter naar zijn hoofddoel te brengen: het helpen van meer dan 1000 eenzame ouderen per week. Het helpen van eenzame ouderen is het fundament waar Oma’s Soep op bouwt. Dit doet de extern door veel in contact te zijn met de buurthuizen met wie we al samenwerken, maar ook door het benaderen van zoveel mogelijk “onbekende” ouderen en nieuwe buurthuizen om meer ouderen te bereiken. Het bereiken van meer ouderen kan bijvoorbeeld ook door woonwijken, huisartsen, cafés en andere locaties waar ouderen weleens komen, te benaderen. Als extern ben je goed in het overtuigen en motiveren van mensen. Je weet de juiste snaar bij deze mensen te raken door het sociale verhaal van Oma’s Soep zo goed mogelijk over te brengen. Daarnaast is het bedenken van events voor ouderenwerving ook een leuke en creatieve manier om ouderen te werven.

Evenementen & PR
De assessor zal zich ook bezighouden met de marketing van Oma’s Soep en heeft daarbij de belangrijke verantwoordelijkheid om Oma’s Soep nog bekender te maken. De assessor is creatief in het bedenken van verschillende manieren om Oma’s Soep bekend mogelijk te maken en heeft een talent voor organisatie. Zo zal de assessor ook veel betrokken zijn bij het organiseren van het jaarlijkse Oma’s Soep Topchef evenement, waar BN’ers gaan koken met onze ouderen. De assessor is verantwoordelijk voor de evenementen waar Oma’s Soep aanwezig is (horeca, Winterparadijs etc.) en heeft daarnaast de vrijheid om zelf evenementen te organiseren. Dit alles om Oma’s Soep zo goed mogelijk op de kaart te zetten en zo bekend mogelijk te maken in Nederland. Dit kan ook zijn door een bepaalde marketingstunt/ Pr-stunt te bedenken. Tot slot zal de assessor waar nodig ook de voorzitter kunnen steunen in zijn taken en het aansturen van de groep. Kortom, als assessor van Oma’s Soep ben jij een creatieve duizendpoot die beschikt over natuurlijk organisatietalent.

Meld je aan bij elisabeth@omassoep.nl en/of assessor2@asc-avsv.nl